«[فاسقان] همانانی که عهد خدا را پس از محکم بستن می‌شکنند و رشته‌ای را که خدا امر به پیوند آن کرده می‌گسلند و در میان اهل زمین فساد می‌کنند، ایشان به حقیقت زیانکارند

سوره مبارکه بقره- آیه 27

 

وفای به عهد،کمالی است که خداوند خود را به آن ستوده است؛ «کیست بهتر از خدا که به پیمانش وفا کند؟» (توبه:111)

در اسلام وفای به عهد واجب است،حتّی نسبت به کفّار و مشرکین (توبه:4). در حقیقت، پیمان شکنی، شیوه ی فاسقان است و نباید به پیمان فاسقان، اعتماد کرد. زیرا کسی که پیمان خداوند را نقض می کند، به عهد و پیمان دیگران نیز وفادار نخواهد بود.

اما عهد خداوند چیست؟

از روایات استفاده می شود که نماز، عهد خداوند است. هرگونه تعهّدی که انسان بین خود و خدا داشته باشد، عهد الهی است. قوانین عقلی، فکری و احکام الهی نیز مصداق عهد الهی می باشند.

دومین ویژگی فاسقان، قطع ارتباطاتی است که خداوند متعال به آن دستور داده است. در حقیقت، اسلام با انزوا مخالف است. در روایات بر حفظ ارتباط با رهبران آسمانی، دانشمندان، خویشاوندان، مؤمنان، همسایگان و اساتید تاکید شده است و هرکس رابطه ی خود را با این افراد قطع کند، خود خسارت می بیند. زیرا رشد و تکاملی را که در سایه این ارتباطات می توانسته داشته باشد، را قطع کرده است. علاّمه مجلسی قدس سره به دنبال آیه ی فوق یکصد و ده حدیث درباره اهمیت صله رحم بیان نموده است که برخی از فواید آن طولانی شدن عمر، توسعه رزق، تسهیل مرگ و حساب و کتاب قیامت، تزکیه عمل و رشد اموال است. 

این پیمان شکنی و عدم اطاعت از فرمان خداوند متعال، سبب فساد آفرینی آنها در زمین و خسارت به خودشان منجر می شود.

 

پ.ن: برگرفته از تفسیر نمونه و نور