یافتن مسیر درست یکی از مهمترین دغدغه های هر انسانی است، چراکه به شکل گیری شخصیت و سرنوشت اومنجر می شود.

همیشه راه های متعدّدی در برابر انسان قرار میگیرد که ناچار به انتخاب یکی از آنهاست:

·       خواسته ها و توقعات خویش،

·       انتظارات وهوس های مردم،

·       وسوسه های شیطانی،

·       مسیر طاغوتیان،

·       اجداد و پیشینیان،

·       و راه خدا و اولیای او.

انسان مؤمن، مسیر الهی را انتخاب می کند که بر دیگر راه ها امتیازاتی دارد، از جمله اینکه:

الف: ثابت است، بر خلاف راه های طاغوت ها و هوس های شخصی و مردم که هر روز تغییر می کنند.

ب: یک راه بیشتر نیست، در حالی که راه های دیگر متعدّد و پراکنده اند.

ج: مسیر و مقصد مطمئن است.

د: و در آن شکست و باخت وجود ندارد.

این راه مستقیم همان مسیر اسلام و قرآن و فرستادگان خداوند است. همان مسیر اعتدال و دوری از هر نوع افراط وتفریط، چه در عقیده و چه در عمل. یکی در عقاید از راه خارج می شود و دیگری در عمل و اخلاق. یکی همه کارها را به خدا نسبت می دهد، و دیگری خود را همه کاره و فعّال مایشاء دانسته و دست خدا را بسته می داند. یکی رهبران آسمانی را همچون مردمان عادی و گاهی ساحر و مجنون معرّفی می کند و دیگری آن بزرگواران را در حدّ خدا می پندارد. یکی زیارت امامان معصوم و شهدا را بدعت می داند و دیگری حتّی به درخت و دیوار، متوسل شده و ریسمان می بندد. یکی اقتصاد را زیر بنا می داند و دیگری، دنیا و امورات آن را نادیده می انگارد. یکی غیرت نابجا دارد و دیگری همسرش را بی حجاب به کوچه و بازار می فرستد. یکی بخل می ورزد و دیگری بی حساب سخاوت به خرج می دهد. یکی از خلق جدا می شود و دیگری حقّ را فدای خلق می کند.

در روایات آمده است که امامان معصوم علیهم السلام می فرمودند: راه مستقیم، ما هستیم. یعنی نمونه ی عینی و عملی راه مستقیم و اسوه و الگو برای قدم برداشتن در راه، رهبران آسمانی هستند. آنها در دستورات خود درباره ی تمام مسائل زندگی از قبیل کار، تفریح، تحصیل، تغذیه، انفاق، انتقاد، قهر، صلح، علاقه به فرزند و...، مسیر  زندگی را مشخص کرده و ما را به اعتدال و میانه روی سفارش کرده اند.

جالب آنکه ابلیس در همین صراطِ مستقیم به کمین می نشیند! پس یافتن راه درست و ماندن در آن به آسانی میسر نمی شود. اینجاست که مومنان، هم در انتخاب راه مستقیم و هم در تداوم آن بطور مستمر از پروردگار مهربان کمک می گیرند. همانند لامپی که روشنی خود را لحظه به لحظه از نیروگاه برق دریافت می کند: 

«اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ»

 

پ.ن: برگرفته از تفسیر نور