«و چون به اهل ایمان برسند گویند: ما ایمان آوردیم؛ و وقتی با شیاطین خود خلوت کنند گویند: ما با شماییم، جز این نیست که (مؤمنان را) مسخره می‌کنیم!»

«خداوند آنها را استهزاء می‏ کند، و آنها را در طغیانشان فرو مى‏ گذارد تا سرگردان شوند»

بقره:13-14

 

منافقین هر روز به رنگى در مى آیند و در میان هر جمعیتى با آنها هم صدا مى شوند! در دورهمی های شیطانی خود مومنان را به سخره می گیرند و نمی دانند این خداست که آنها را به تمسخر گرفته تا در گرداب گمراهی خود سرگردان بمانند.

در خطبه 194 امیر مؤ منان على (علیه السلام) درباره منافقان مى خوانیم:
«اى بندگان خدا شما را به تقوا و پرهیزکارى سفارش مى کنم، و از منافقان بر حذر مى دارم، زیرا آنها گمراه و گمراه کننده اند، خطاکار و به خطا اندازند. به رنگهاى گوناگون در مى آیند، به قیافه و زبانهاى متعدد خودنمائى مى کنند. از هر وسیله اى براى فریفتن و در هم شکستن شما استفاده مى کنند، و در هر کمینگاهى به کمین شما مى نشینند. بد باطن و خوش ظاهرند! به رفاه و آسایش مردم حسد مى ورزند و اگر به کسى بلائى وارد شود خوشحالند، امیدواران را مایوس مى کنند، و در هر راهى کشته اى دارند! در هر دلى راهى و در هر مصیبتى اشکی ساختگى مى ریزند. مدح و تمجید را به یکدیگر قرض مى دهند و انتظار پاداش و جزا مى کشند، اگر چیزى بخواهند اصرار مى ورزند، و اگر ملامت کنند پرده درى مى نمایند»