«اگر بر آنچه بر بنده خود نازل کرده‏ ایم شک دارید، پس سوره ای مانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر از خدا بر این کار دعوت کنید، اگر راست می‏ گوئید»

سوره مبارکه بقره - آیه23

 

قرآن همه منکران را قاطعانه دعوت به مبارزه می کند، آنها را تحریک و حتی تشویق می کند و به اصطلاح بر سر غیرت می آورد، تا با تمام قدرت هر آنکس که می توانند را جمع کنند تا تنها یک سوره مانند قرآن بیاورند! اگر مخالفان، تنها یک سوره مثل قرآن آوردند به جای تمام قرآن می پذیریم. اما عجز 1400ساله آنها دلیل روشنی است بر اصالت این وحى آسمانى و رسالت الهى آورنده آن.

 از میان معجزات پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم)، قرآن برترین سند زنده حقانیت او است. چراکه که قرآن معجزه اى است گویا، جاودانى، جهانى و روحانى.

  • سایر معجزات خود زبان نداشتند و گفتار پیامبران آن ها را تکمیل مى کرد، ولى قرآن یک معجزه گویا است، نیازى به معرفى ندارد وخودش به سوى خود دعوت مى کند. لذا پس از گذشت قرن ها از وفات پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله وسلم) همانند زمان حیات او، به دعوت خود ادامه مى دهد.
  • سایر معجزات روى نوار معینى از زمان، و در نقطه مشخصى از مکان و در برابر عده خاصى صورت گرفته بودند، ولى قرآن، وابسته به زمان و مکان نیست، همچنان که 1400 سال قبل در محیط تاریک حجاز تجلى کرد، امروز بر ما تجلى مى کند، و گذشت زمان و پیشرفت علم و دانش امکاناتى بیشتری برای فهم آن در اختیار ما قرار می دهد. پیدا است هر چه رنگ زمان و مکان به خود نگیرد، تا ابد و در سراسر جهان پیش خواهد رفت. دین جاوید، معجزه ی جاوید می خواهد تا هر انسانی، در هر زمان و هر مکانی، اگر دچار شکّ و تردید شد، بتواند آن را آزمایش کند.
  • سایر معجزات جنبه جسمانى داشتند ولى الفاظ قرآن که از همین حروف و کلمات معمولى ترکیب یافته اند در اعماق دل و جان انسان نفوذ مى کنند، و روح را مملو از اعجاب و تحسین مى سازند، افکار و عقول را در برابر خود وادار به تعظیم مى نمایند و با مغزها و اندیشه ها و ارواح انسان ها سر و کار دارند، برترى چنین معجزه اى بر معجزات جسمانى احتیاج به توضیح ندارد.

توماس کارلایل مورخ و دانشمند معروف انگلیسى در قرن 19 و برنده جایزه نوبل درباره قرآن مى گوید: اگر یک بار به این کتاب مقدس نظر افکنیم حقائق برجسته و خصائص اسرار وجود طورى در مضامین جوهره آن پرورش یافته که عظمت و حقیقت قرآن به خوبى از آنها نمایان مى گردد و این خود مزیت بزرگى است که فقط به قرآن اختصاص یافته و در هیچ کتاب علمى و سیاسى و اقتصادى دیگری دیده نمى شود، بلى! خواندن برخى از کتابها تأثیرات عمیقى در ذهن انسان مى گذارد ولى هرگز با تأثیر قرآن قابل مقایسه نیست، از این جهت بایستى گفت: مزایاى اولیه قرآن و ارکان اساسى آن مربوط به حقیقت و احساسات پاک و عناوین برجسته مسائل و مضامین مهم آن است که هیچگونه شک و تردید در آن راه نیافته و پایان تمام فضائل را که موجد تکامل و سعادت بشرى است در برداشته و آنها را به خوبى نشان مى دهد.

نمونه دیگر آن گوته، شاعر و دانشمند آلمانى است که مى گوید: قرآن اثرى است که (احیانا) بواسطه سنگینى عبارت آن خواننده در ابتدا رمیده مى شود و سپس مفتون جاذبه آن مى گردد و بالاخره بى اختیار مجذوب زیبائی هاى متعدد آن مى شود. و در جاى دیگر مى نویسد: هر قدر که ما قدم در جاده علم و دانش گذارده ایم پرده هاى جهل و تعصب نابجا از بین مى رود و به زودى این کتاب توصیف ناپذیر (قرآن) عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقى در علم و دانش جهان گذاشته و محور افکار مردم جهان مى گردد.

دینورت مستشرق دیگرى مى نویسد: واجب است اعتراف کنیم که علوم طبیعى و فلکى و فلسفه و ریاضیات که در اروپا رواج گرفت عموما از برکت تعلیمات قرآنى است و ما مدیون مسلمانانیم. بلکه اروپا از این جهت شهرى از اسلام است. 

از این دست سخنان در میان فیلسوفان و دانشمندان بسیار است، و گذر زمان نشان داده است که هیچ نگاه اندیشمندانه و منصفی نمی تواند اعجاز این کتاب آسمانی را انکار کند.

پ.ن: برگرفته از تفسیر نمونه و نور