«و هنگامی که شما را از چنگال فرعونیان نجات دادیم؛ در حالیکه همواره شما را به شدیدترین وجهی آزار می‏ دادند، پسران شما را سر می‏ بریدند و زنان شما را (برای کنیزی) زنده نگه می‏ داشتند و در این، آزمایش سختی از طرف پروردگار برای شما بود»

سوره مبارکه بقره- آیه 49

 

«فرعون» عنوان پادشاهان مصر بود و از آنجاکه طاغوت ها، بدون اطرافیان خود قدرتی ندارند از عبارت «آلِ فِرْعَوْنَ» استفاده گردیده است.

واژه «یَسُومُونَکُمْ» از ریشه«سَوم»به معنی پی درپی دنبال چیزی رفتن است و «یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذابِ» یعنی شما را به صورت مداوم عذاب می کردند.یکی از عذاب ها و شکنجه ها،کشتن پسران بنی اسرائیل بود، یا به خاطر جلوگیری از رشد بنی اسرائیل ، و یا به خاطر تعبیر خوابی که در آن فرعون به دست مردی از بنی اسرائیل از بین می رفت.

مهم این است که قرآن ، این جریان را یک آزمایش سخت و عظیم براى بنى اسرائیل بر مى شمرد. این احتمال نیز وجود دارد که بلاء در اینجا به معنى مجازات باشد، زیرا بنى اسرائیل پیش از آن ، قدرت و نعمت فراوان داشتند، و کفران کردند، و خداوند آنها را مجازات کرد.

به هر حال روز نجات بنى اسرائیل از چنگال فرعونیان یک روز مهم تاریخى بود که قرآن کریم مکررا روى آن تکیه کرده است. گویا مى خواهد هشدار دهد که انسانها بایست سعى کنند آزادى صحیح خویش را بهر قیمت که هست بدست آورند و حفظ نمایند.

چنانکه على (علیه السلام) به این مطلب در گفتار خود اشاره مى فرماید: زنده بودن و زیردست بودن براى شما مرگ است، و مرگ در راه پیروزی و آزادى براى شما زندگى است (خطبه 51).

 

پ.ن: برگرفته از تفسیر نونه و نور