«و هنگامی که دریا را برای شما شکافتیم و شما را نجات دادیم و فرعونیان را غرق کردیم و شما تماشا می‌کردید»

سوره مبارکه بقره- آیه 50

 

ماجراى غرق شدن فرعونیان در دریا و نجات بنى اسرائیل از چنگال آنها در سوره هاى متعددى از قرآن آمده است، از جمله سوره اعراف آیه 136، انفال آیه 54، اسراء آیه 103، شعراء آیات 63 و 66, زخرف آیه 55 و دخان آیه 17.

همانگونه که مشروح این جریان را در سوره هاى نامبرده خواهید خواند، حضرت موسى (س) پس از تبلیغ فراوان و دعوت فرعون و فرعونیان و ارائه معجزات گوناگون و عدم پذیرش آنها مامور مى شود نیمه شب با بنى اسرائیل از مصر کوچ کند، اما هنگامى که به نزدیک دریا مى رسند ناگاه متوجه مى شوند که فرعون و لشگرش آنها را از پشت سر تعقیب مى کنند، اضطراب و وحشت سراسر وجود بنى اسرائیل را فرا مى گیرد، از پیش رو دریا و از پشت سر لشگر نیرومند فرعون، در اینجا است که حضرت موسى (علیه السلام) ماموریت پیدا مى کند عصا را به دریا بزند، راه هاى متعددى از دل دریا گشوده مى شود، و جمعیت بنى اسرائیل به سلامت از دریا مى گذرند. از آنطرف لشگر فرعون که همچنان آنها را تعقیب مى کردند همه به وسط دریا مى رسند، آبها بهم مى پیوندند، و همگى هلاک مى شوند. جسدهاى مرده لشکریان فرعون روى آبها قرار مى گیرند، و جمعیت بنى اسرائیل با چشم خویش مى بینند که دشمن به چه روزى افتاده است.

این آیه درسى است براى تمامی انسان ها که اگر در زندگى به خدا تکیه کنند، و به آن نیروى بى زوال اعتماد داشته باشند، و در مسیر صحیح از هیچگونه کوشش و تلاش باز نایستند، در سختترین دقائق، خداوند یار و مدد کار آنها است.

 

پ.ن: برگرفته از تفسیر نمونه