«سپس دل های شما بعد از این جریان سخت شد، همچون سنگ، یا سخت تر! چرا که برخی از سنگ ها می‏شکافند و از آن نهرها جاری می‏شود، و برخی از آنها شکاف بر می‏دارند و آب از آن تراوش می‏کند، و برخی از ترس خدا فرود آیند. خداوند از اعمال شما غافل نیست»

سوره مبارکه بقره- آیه 74

 

 

آیات قبل، بسیاری از الطاف الهی درباره بنی اسرائیل را بازگو کرد، از قبیل: رهایی از شرّ فرعون، شکافته شدن دریا، قبول توبه آنان از گوساله پرستی، نزول بهترین غذاها، سایه بان قرار دادن ابرها و رهبری معصوم را یادآور شد و در نهایت، ماجرای قتل نفس وچگونگی کشف قاتل با یک روش اعجازآمیز. خداوند در این آیه می فرماید: به جهت بی توجّهی شما به این همه نشانه و آیه از روی لجاجت وکینه، دل های شما را قساوت فراگرفت و سنگدل شدید و ای بسا که دل هایتان از سنگ نیز سخت تر شد. و این تهدیدى است سربسته براى بنى اسرائیل و تمام کسانى که خط آنها را ادامه مى دهند.

از آنجاکه سوره بقره، بعنوان دومین سوره قرآن به بیان بسیاری از احکام الهی می پردازد، لازم بود تا ابتدا مردم ببینند و بدانند که پیش از آنها افرادی همچون قوم بنی اسرائیل بودند که علیرغم تمام الطاف و معجزات الهی با تمسخر و تصور زیرکی از زیر اجرای احکام الهی شانه خالی می کردند. لجاجت و مقاومت این افراد در برابر حقیقت، تنها آوارگی و حقارت بدنبال داشت و ضرب المثل آیندگان خود شدند. داستان گاو بنی اسرائیل به خوبی نشان می دهد این افراد که با گوساله ای دست ساز به راحتی خام می شوند، چگونه در برابر زنده شدن مردگان از سنگ سخت نفوذناپذیرترند. داستان آن قوم، داستان مکرر تمام ملت هاست، اگر دیده عبرت بینی نباشد.

 

پ.ن: برگرفته از تفسیر نمونه و نور