«آیا انتظار دارید به (آئین) شما ایمان بیاورند، با اینکه عده ای از آنان سخنان خدا را می‏ شنیدند و پس از فهمیدن آنرا تحریف می‏ کردند، در حالی که علم و اطلاع داشتند»

سوره مبارکه بقره- آیه 75

 

قرآن، پس از ذکر ماجراهاى بنى اسرائیل، مسلمانان را دلداری می دهد و مى گوید: اگر مى بینید این قوم (بنی اسرائیل) تسلیم بیانات قرآن و اعجاز پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم) نمى شوند نگران نباشید، اینها فرزندان کسانى هستند که همراه موسى به کوه طور رفتند و سخنان خدا را شنیدند و دستورهاى او را درک کردند، و به هنگام بازگشت، آن را تحریف نمودند.

از جمله «و قد کان فریق منهم» چنین استفاده مى شود که همه بنی اسرائیل تحریف گر نبودند، بلکه تنها گروهى از آنها (احتمالا اکثریت آنها) دستورات الهی را تحریف می کردند.

در (اسباب النزول) آمده است که گروهى از یهود پس بازگشت از طور به مردم گفتند: «ما شنیدیم که خداوند به موسى دستور داد فرمان هاى مرا در آنجا که مى توانید انجام دهید، و آنجا که نمى توانید ترک کنید!» و این نخستین تحریف بود.

به هر حال انتظار میرفت قوم یهود پیش از دیگران به نداى اسلام لبیک گویند چرا که آنها اهل کتاب بودند (برخلاف مشرکان) و صفات پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم) را در کتاب هاى خود خوانده بودند ولی اینگونه نشد.

 

پ.ن: برگرفته از تفسیر نمونه و نور