«و هنگامی که مؤ منان را ملاقات کنند می‏گویند ایمان آوردیم، ولی هنگامی که با هم خلوت می‏کنند می‏گویند چرا مطالبی را که خداوند (درباره صفات پیامبر اسلام) برای شما بیان کرد به مسلمانان بازگو می‏کنید تا (روز رستاخیز) در پیشگاه خدا بر ضد شما بان استدلال کنند؟ آیا نمی‏فهمید؟

آیا نمی‏دانند خداوند بر اسرار درون و برون آنان آگاه است؟»

سوره مبارکه بقره- آیات 76 و 77

 

طبق روایتی از امام باقر علیه السلام، گروهی از یهودیان هنگامی که با مسلمانان روبرو می شدند، اوصاف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را که در تورات آمده بود برای آنان شرح می دادند.

این جریان به گوش بزرگان آنان رسید و آنها در صدد جلوگیری برآمده که چرا اوصاف و نشانه های محمد صلی الله علیه و آله را برای مسلمانان بازگو می کنید؟! اگر آنچه در تورات است به آنها خبر دهید، روز قیامت بر ضد شما به کار می گیرند.

این منافقان یهود در حضور مسلمانان دم از ایمان مى زدند، و در غیاب انکار مى کردند و حتى پاکدلان یهود را نیز مورد سرزنش قرار میدادند که چرا اسرار کتب مقدس را در اختیار مسلمانان قرار داده اید؟

از این آیه به خوبى استفاده مى شود که ایمان این گروه منافق درباره خدا آنقدر ضعیف بود که او را همچون انسانهاى عادى مى پنداشتند و تصور مى کردند اگر حقیقتى را از مسلمانان کتمان کنند از خدا نیز مکتوم خواهد ماند!

لذا آیه بعد با صراحت مى گوید: آیا اینها نمى دانند که خداوند از اسرار درون و برونشان آگاه است؟!

 

پ.ن: برگرفته از تفسیر نمونه و نور