At the beginning of every work, we need to solicit the vast and permanent divine mercy, the attribute that has spread the world and save the afflicted in critical moments.

«The rain of his innumerable mercy has reached everyone

and his blessed blessings have spread everywhere».

"Saadi"

Expressing divine mercy in various forms of "Al-Rahman" and "Al-Rahim" is a sign of insistence on clemency. Because the basis of God's work is mercy, and punishment is an exception, as we read in the prayer, "O God! Your mercy precedes your wrath".

Human beings also should be like this in their life plan; they should base their work on mercy and love and resort to violence only when necessary.

 

***********************************************************************

 

در آغاز هر کار لازم است دست به دامن رحمت واسعه و دائمی الهی بزنیم، هم رحمت عام و هم رحمت خاصش!

صفتى که آثارش بر سراسر جهان پرتوافکنده است و گرفتاران را در لحظات بحرانى نجات بخشیده است

بهتر است این حقیقت را از زبان حاملان عرش خدا بشنویم آنجا که مى فرمایند:

"ربنا وسعت کل شی رحمة"؛ پروردگارا! سعه رحمت تو همه چیز را فرا گرفته است (مؤمن 7).

 

باران رحمت بی حسابش همه را رسیده                  و خوان نعمت بی دریغش همه جا کشیده

"سعدی"

 

بیان رحمت الهی در قالب های گوناگون «رحمن» و «رحیم«، نشانه ی اصرار بر رحمت است. چراکه اساس کار خداوند بر رحمت است، و مجازات جنبه استثنائى دارد که تا عوامل قاطعى براى آن پیدا نشود تحقق نخواهد یافت، چنانکه در دعا مى خوانیم "یا من سبقت رحمته غضبه"؛ اى خدائى که رحمتت بر غضبت پیشى گرفته است. 

انسان‏ ها نیز در برنامه زندگى باید چنین باشند، اساس و پایه کار را بر رحمت و محبت قرار دهند و توسل به خشونت را براى مواقع ضرورت بگذارند.

 

پ.ن: برگرفته از تفسیر نمونه و نور