«و نماز به پا دارید و زکات بدهید و همراه رکوع کنندگان رکوع نمائید»

سوره مبارکه بقره-43

 

اینکه از میان تمام افعال نماز تنها رکوع بیان شده است شاید به خاطر آن باشد که نماز یهود مطلقا داراى رکوع نبود، واین نماز مسلمانان است که یکى از ارکان اصلى آن رکوع محسوب مى شود. بدین ترتیب اهل کتاب را به پیوستن به صفوف مسلمانان فرا می خواند.

جالب اینکه نمى گوید: نماز بخوانید، بلکه مى گوید اقیموا الصلوة (نماز را بپا دارید) یعنى تنها خودتان نماز خوان نباشید، بلکه چنان کنید که آئین نماز در جامعه انسانى برپا شود، و مردم با عشق و علاقه به سوى آن بیایند.

همچنین دستور اخیر اشاره به مساله نماز جماعت است، چراکه اساس دین بر حضور در اجتماع و دوری از انزوا و گوشه نشینی است. «وَ ارْکَعُوا مَعَ الرّاکِعِینَ»

در حقیقت این سه دستور، رابطه با خدا از طریق نماز، کمک به خلق خدا از طریق زکات، و همراهی با دیگران یک مثلّث مقدّس است «أَقِیمُوا، آتُوا، اِرْکَعُوا».

 

پ.ن: برگرفته از تفسیر نمونه و نور